דף הבית  
אלרגיות
 
 

תרגילי מוח מהם? מקור השם קינסיולוגיה במילה היוונית Kinessis שפירושה תנועה. כלומר, קינסיולוגיה היא תורת התנועה. תרגילי מוח מממשים את התנועה, באמצעותם אנו מאזנים את מערכת התנועה שלנו ושומרים את הקשר החשוב והמבורך בין מוח-גוף לרגש. "התנועה היא השער ללמידה" אמר ד"ר פול דניסון, אבי תרגילי-המוח. התרגילים מתמקדים בקשר שבין המוח, הגוף והרגש ומשפרים את החשיבה, הלמידה, הזיכרון, המצב הגופני והרגשי של האדם. במאמרי זה אסביר את מושגי התנועה והלמידה על פי הקינסיולוגיהתנועהכשאנו אומרים תנועה, אנו מתכוונים לתנועה של אברי גוף שונים: עיניים, אוזניים, פה, ידיים, רגליים וכו'. התנועות השונות של האברים השונים, ביחד ולחוד, מקשרות בין הגוף-מוח שלנו. כשהן מאוזנות מתאזן גם הרגש שלנו ואנו מגיעים לאיזון של גוף, מוח, רגש - שלושת המרכיבים של השלם. התנועה יוצרת קשרים עצביים חדשים, מחדשת ומחזקת קשרים התומכים בתפקוד האופטימאלי שלנו. תרגילי-מוח הם תרגילי תנועה שמשפיעים על יכולותינו במישורי חיים שונים: אישי, קוגניטיבי, רגשי, חברתי או התנהגותי בעזרתם אנו משפרים יכולות ואיכות חיים. איזון מתאים בעזרת תרגילי מוח מאפשר קשר יציב בין הגוף לחלקי המוח השונים, תפקוד הרמוני משחרר מתחים החוסמים אותנו ומקנה לנו יציבות, מיקוד, מרכוז, צידיות. התנועה שלנו מלמדת על היכולות או על המחסומים שלנו. ראשית האדם בתנועה (זוכרים איך נוצרנו? איך יצאנו לאוויר העולם? – בתנועה!) התנועה היא החיים. תפקוד ירוד, פערים בין מה שאנו רוצים לבין מה שאנו מסוגלים או מתחים באים לידי ביטוי בתפקוד לקוי של תרגיל תנועתי זה או אחר. המוח שלנו הוא אחד הפלאים הנחקרים בלי סוף. כל מחקר וכל גילוי מקדמים אותנו להיכרות עמוקה יותר עם נפלאות המכונה המורכבת הזאת. את הקשר בין ההמיספרה הימנית וההמיספרה השמאלית התחילו לחקור כבר במאה ה-19, רק בשנות השישים של המאה העשרים הגיעו המדען רוג'ר ספריי Roger Sperry)) ועמיתיו למסקנה שיש קשר בין ההמיספרה הימנית לחלקי הגוף השמאליים, ולהיפך - בין ההמיספרה השמאלית לחלקי הגוף הימניים. התוצאות של מחקרים אלו הביאו את רוג'ר ספריי ב- 1981 לקבלת פרס נובל בפיסיולוגיה ורפואה. גילוי זה פתח את הדלת להבנת תפקידי ההמיספרות ולחשיבות של יכולת המעבר הגמישה מצד לצד. כשאנו יכולים לחצות את קו האמצע ואת שדה האמצע בקלות קיים גשר בין שני חלקי הגוף, כשיש בעיה ואי אפשר לעבור את קו האמצע נוצר מחסום. אנשים שתרגול פשוט כמו הצלבות (יד ימין לרגל שמאל, יד שמאל לרגל ימין) קל להם, אינם מבינים שיש ילדים או מבוגרים שאינם מסוגלים ליצור הצלבות פשוטות אלו. בהיעדר יכולת זו נמנעת מהאדם אפשרות של עבודה הרמונית עם שני צידי הגוף: עם העיניים, האוזניים, הידיים, הרגליים והמוח. בקינסיולוגיה אנו קוראים ליכולת לעבור מצד לצד: ממד הצידיות. הקשר בין שני חלקי מוח אלו מאפשר ראייה הרמונית בשתי עיניים, שמיעה הרמונית בשתי אוזניים וכך הרמוניה בין שני צידי המוח והגוף, כשכל אבר תורם את יכולותיו. היכולות השונות מוכתבות על ידי שתי המיספרות המוח השונות במהותן ומאפשרות עבודה בהרמוניה ובשילוב. התקשורת המתקיימת בין שני חלקי הגוף באמצעות המוח מאפשרת לנו תנועות דו צדדיות, חשיבה המורכבת מהכללה ומפרטים, ראייה כוללת המרחיבה את שדה הראייה ומבחינה גם בפרטים, שמיעה הרמונית ועיבוד משולב של מידע. כל אדם שמתרגל תרגילי צידיות מגוונים זוכה לשיפור ולשדרוג. הקשר בין שני צידי המוח מתחזק, מתחדד ועמו התקשורת האישית והבין-אישית, הקואורדינציה, החשיבה המורכבת, היכולת להסיק מסקנות, לפרש מצבים, לנתח מידע ולקבל החלטות. (דוגמא לתרגיל צידיות: ההצלבה,)למידה - למידת חיים קינסיולוגיה, בין יתר הכלים הרבים שלה, מציעה מגוון תרגילי תנועה מושכלים המאפשרים איכות חיים ופותחים את השער ללמידת חיים במיטבה. כשאנו אומרים למידה, אנו מתכוונים לכל סוג של למידה. אנו לומדים בביה"ס ובאוניברסיטה, ואנחנו לומדים בעבודה, אנו לומדים ליצור תקשורת נכונה עם החברה באמצעות ניסיון החיים שלנו, ניסיון החיים שלנו מלמד אותנו להשוות, להסיק מסקנות, לאמץ רעיונות ולקבע אותם וגם להרפות ולשנות כיוון. יצירתיות והיכולת לפתור בעיות הן פרי למידה. כל פעילות החיים שלנו היא למידה בלתי פוסקת הנזקקת לתנועה. תרגילי המוח מתייחסים לתנועות להן אנו נזקקים, כדי לשמור על המוח במיטבו, כדי לשפר ולשדרג אותו. עומר לא יכול היה להבחין בין הספרה 6 לספרה 9, בעזרת תרגילי-מוח היטמענו את המידע, והיום הוא כבר יודע שלספרה 6 יש דגל, ולספרה 9 יש רגל... המורה דיווחה על שיפור והתקדמות בתחומים נוספים בבית-הספר. הכול בזכות מספר תרגילי-מוח שהותאמו למטרה של עומר. עומר ממשיך ומתרגל בעצמו בכל פעם שמתגלה קושי בלמידה. נוני לא יכלה לקרוא, האותיות "קפצו" לה... גם כשהתגברנו על המכשול הזה היא הייתה נאלמת דום בכיתה. תרגול נוסף של תרגילי-מוח הקפיץ אותה למדרגה שהעניקה לה ביטחון עצמי ויכולת קריאה רגילה בשקט ובקול-רם כמו לחבריה האחרים בכיתה. רני, בן 28, שלא הצליח לעבור מבחן נהיגה פעמים רבות, הצליח מיד אחרי פגישה ראשונה לעבור את הטסט בהצלחה. התברר שהמוח שלו, במשך שנים רבות קיבל את הכישלון כדפוס קבוע והכרחי בחייו. הוא שינה את דרך המחשבה שלו, שחרר את הקיבעון שנוצר בו במשך שנים, נרגע בעזרת תרגילי-מוח, וכל השאר היסטוריה... תרגילי מוח - מה קשור? התרגילים השונים מותאמים למטרות שונות בהתאם לצורכי הגוף-נפש-מוח - מה זאת אומרת ואיך זה קשור לתרגילי-מוח?הגוף-נפש-מוח משדרים יחד. כשאני מרגישה שמחה ועליזה, הגוף שלי מרגיש נינוח (אין כאבים או מיחושים) והמוח שלי חושב ויוצר בהרמוניה עם הגוף-נפש. כשמשהו קורה, כשאני במתח, משהו מציק לי מבחינה נפשית, גם הגוף שלי מגיב (בכאב בטן, או כאב גב או קור בגוף או כל דבר אחר בגוף) ויחד עם שניהם המוח פועל בהתאם. אם אני אקח כדור נגד כאב, קרוב לוודאי שהכדור ישפיע על הכאב, אבל הכאב ישוב ויחזור אם לא אטפל בגורם הכאב. גורם הכאב ינוטרל בעזרת אמצעים שונים בקינסיולוגיה וגם בעזרת תרגילי-מוח שיוצרים איזון בין הגוף, המוח והנפש. האיזון מצד אחד וההעלאה למודעות מצד נוסף ינטרלו את הכאב בצורה משמעותית ויעלימו אותו. כישלון הוא תוצאה של מתח. כישלון בלימודים, כישלון ביצירת תקשורת, כישלון במערכות יחסים או במציאת בן זוג לחיים, כישלון בהשגת עבודה, כישלון בעשיית משהו שאני מאוד רוצה לעשות ולא מצליחה לעשותו, כישלון בהבראה.הרגשות שלנו משפיעים על המוח ומשם קצרה הדרך למיחושי גוף. הקשיבו לרגשות שלכם, ללב שלכם, וצרו קשר עם המוח באמצעות תרגילי-מוח.את המתח הזה אנו יכולים להעלים ולאזן את הגוף-מוח-נפש. יאנה לא הצליחה למצוא עבודה, היו לה קורות חיים מדהימים, היא הוזמנה לראיונות, אך כל ריאיון הסתיים בדחייה. מצאנו שנושא הדחייה אינו נושא חדש בחייה. עבדנו על ביטחון עצמי ועל שינוי עמדה לגבי הצלחה בחיים. תרגילי-המוח עזרו לגשר בין המוח-הגוף והנפש. אחרי שלוש פגישות היא התקבלה לעבודה וחייה הפכו למסכת של הצלחות. זה נראה כמו קסם, אבל הקסם טמון ביכולת שלנו להסכים להשתנות, להמשיך ולתרגל תרגילי-מוח. ענבל הרגישה רעד כל פעם שנאלצה לדבר עם לקוחות בחנות. כל פגישה עם אדם זר הייתה עבורה משימה בלתי אפשרית. עבדנו יחד על כל הסיבות שגרמו לה לתחושה הזאת. נפגשנו עשר פעמים. תרגילי-המוח היו חלק משמעותי מהטיפול. היום מלווים אותה תרגילי-המוח כל יום. היא אומרת שהם משיבים לה את האיזון בשנייה, היא שמחה ושומרת על איזון והודפת כל כישלון שמאיים בדרכה. נורית, זו אני, מתרגלת מספר תרגילי-מוח כל יום, בהתאם למטרה של אותו יום. תרגילי המוח הפכו חלק בלתי נפרד מחיי, אני מתרגלת בבוקר ליום מלא אנרגיה, אני מתרגלת לפני שאני מקבלת מטופל כדי שהטיפול יצליח, כדי שהמחשבות שלי יתמקדו בו ואעזור לו ככל יכולתי. אני מתרגלת כשאני מרגישה שאיזו שפעת מתכוונת להשתלט עליי, אני מתרגלת כשאני עצובה בגלל אירועים שלא קשורים בי.התרגול עורך מדקה עד חמש דקות, הוא דרך חיים שלי ושל מטופלים ותלמידים רבים שלי. ארגז הכלים של הקינסיולוג מצויד ב- 26 תרגילים שונים, אותם אנו מתרגלים בעת המפגשים שלנו בהתאמה למצבים שאנו מבקשים לשפר. כדי שתקבלו מושג על הקשת הרחבה של האפשרויות, אני מעלה כאן קובץ המסודר על פי הא'-ב' של נושאים שונים שתרגילי מוח מטפלים בהם. תרגילי מוח משפיעים על.doc (זהו חלק מטבלת תרגילי המוח שהכנתי עבור תלמידיי, אותה הם מקבלים עם סיום הלמידה של תרגילי-מוח). ב"פינטיפ" תמצאו דוגמאות של מספר תרגילים, שאתם יכולים להתחיל ליישם בשמחה ובאהבה: הצלבות ימין ושמאלשמונה עצל, וגם כאן.אחיזה משולבת קוק בסדנה נלמד את כל התרגילים, את ההשפעות שלהם, וכיצד נבחר אותם בזמן המתאים ולמטרה הנכונה. על הסדנה והרשמה לסדנה לחצו כאן קראו גם: איזון ואנרגיה מנקודת מבט קינסיולוגית.

 
 
נורית צין - מטפלת בקינסיולוגיה
לפני קביעת פגישה, אתם, בוודאי, רוצים לדעת עלי מעט. חשוב לי שתדעו שאני אוהבת קינסיולוגיה ואוהבת לטפל במטופליי עד לשביעות רצונם המלאה. אני משלבת במפגשים שלנו עולם ידע וניסיון רב שנים עם כלים משמעותיים שהולכים ומתווספים באמתחתי כל שנה. אני אוהבת את הרעיון שבעזרת הקינסיולוגיה ניתן להתאים לכל אחד בנפרד את דרך העבודה הייחודית לו המעצימה אותו. הצלחתכם - הצלחתי!
קראו עוד...
תגובות: -1   צפיות: -1